Geef uw klant eens een beker!

Geef uw klant eens een beker!

BPMA-onderzoek naar effect promotionele producten 

Jaarlijks geven bedrijven en organisaties honderden miljoenen euro’s uit aan promotionele producten. Maar wat vindt de ontvanger eigenlijk van al die premiums en give-away’s die hij van u krijgt? Wat vindt hij het nuttigst? En wat bewaart hij het langst? Weet u het?

De British Promotional Merchandise Association (BPMA) heeft daar recent onderzoek naar gedaan: “van alle promotionele producten die u heeft ontvangen, welke vond u het nuttigst?”

De uitkomsten verrassen de meeste inkopers van promotionele producten. Bedenkt u eerst eens zelf wat het antwoord is, voordat u verder leest. Het antwoord leest u straks.

Het nuttigste premium
Qua kosten per contact zijn promotionele producten een relatief goedkoop advertentiemedium. Slechts enkele premiums zijn per contact duurder dan radioreclame, maar dan nog altijd goedkoper dan dagbladadvertenties. De meeste premiums zijn goedkoper dan radioreclame.
Een usb-stick is met afstand het populairste item onder de ontvangers. 21% van de respondenten noemden dat het meest nuttige promotionele product. Best verrassend, in een tijd waarin de opkomst van cloudcomputing de usb-stick in veel gevallen overbodig heeft gemaakt. Maar kennelijk bewaren nog steeds massa’s mensen hun kostbare data liever op een stickje dan in de cloud.
Na de usb-stick volgden elektronica (11%) en schrijfgerei (10%) op plaats 2 en 3 van de meest nuttige give-away’s. De lijst werd vervolgd door respectievelijk bekers, huishoudelijke artikelen, papierwaren, kleding, klokken & horloges, bureau-accessoires, kalenders en tassen.

Het langst bewaarde premium
Maar welk premium wordt het langst bewaard?
“De koffiebeker!”, zegt 18% van de ondervraagden.
En hoe lang heeft u die koffiebeker dan al?
“1 à 2 jaar,” zegt een derde. 13% heeft zijn beker nog maar korter dan een jaar. Maar een ruime meerderheid (55%) koestert zijn populairste relatiegeschenk al meer dan twee jaar. Een kleine tien procent zelfs langer dan 5 jaar.
De respondenten hadden hun lievelingsgeschenk gemiddeld al 2,91 jaar bewaard. En dan te bedenken dat een dagbladadvertentie een houdbaarheid van één dag heeft. Dat is wel een heel schril contrast. Ons advies: geef uw klant eens wat vaker een beker! Maar dan wel een heel mooie beker, zodat hij er dagelijks koffie uitdrinkt. Een lelijke beker, die wordt niet bewaard, die eindigt in een kringloopwinkel of op een vrijmarkt!

RECENTE POSTS