Forbes Marketing Trends

Forbes Marketing Trends

Meer persoonlijke targets!

Wie herkent de volgende consumentenbeleving nou niet? Je komt in een winkel waar je maar hooguit één keer per jaar komt. Het personeel is uiterst vriendelijk en je wordt uitstekend geadviseerd. Tevreden ga je met je aankoop naar de kassa om af te rekenen.

En dán komt het! Verkoper: “Heeft u onze klantenkaart al?” Klant: “Nee, hoe werkt dat?” Verkoper: “Bij iedere aankoop krijgt u een stempel. Bij 20 stempels is de kaart vol en krijgt u een cadeautje.” Reactie van de klant is vervolgens: ‘Dat is een prima actie voor klanten die hier iedere week komen, maar ik heb echt geen zin om twintig jaar op mijn cadeautje te wachten’. Klant: “Nee, dank u, laat die klantenkaart maar zitten” Gemiste kans voor de winkel! De bezoekfrequentie van deze klant had verdubbeld kunnen worden, door hem een klantkaart op maat te geven: “Wanneer u binnen zes maanden terugkomt, krijgt u ….”

Zo’n Personal Targeting Strategy is niet voorbehouden aan winkels, maar kan door ieder willekeurig bedrijf worden toegepast. Maakt u in uw loyalty-acties al onderscheid tussen incidentele en hoogfrequente kopers? Of hanteert u nog de One-Size-Fits-All loyaltybenadering? Moeten we hier nog aan toevoegen dat met een professioneel loyaltyprogramma in een digitale omgeving uw klanten op maat getarged kunnen worden, en mede daardoor steeds loyalere klanten kunnen worden?

RECENTE POSTS